درخواست برنامه بدنسازی
علم بدنسازی

انواع تیپ بدنی اکتومورف،مزومورف و اندومورف

انواع تیپ بدنی

تاثیرگزاری رژیم و تمرینات را تیپ بدنی تعین می کند. تیپ بدنی خود را درک کرده و تمرینات و رژیم غذایی
خودرا طبق آن برنامه ریزی کنید.

من وقتی برای اولین بار شروع به بدنسازی کردم با انواع مختلف برنامه بدنسازی، مکمل ها، رژیم غذایی و مطالب مواجه شدم. رژیم های غذایی و برنامه های تمرینی بسیاری پیش رو بود و من هیچ نظری نداشتم که از کدام یک باید شروع کنم.درنتیجه پس از 6 ماه تمرین در باشگاه با حجم بسیار کم و از دست رفتن انگیزه برای تمرین روبرو شدم.

وقتی به فکر کنار گزاشتن باشگاه بودم یکی از دوستان در باشگاه مجله ای را در مورد تیپ بدنی برایم
معرفی کرد وگفت قسمت تیپ های بدن را کاملا مطالعه کنم.پس از مطالعه مقاله دلیل اینکه چرا نمی توانم
عضله سازی بکنم کاملابرایم روشن شد.
من یک اکتومورف (به سختی وزنم افزایش می یابد) واقعی هستم و وقتی شروع به تمرین کردم وزنم 60
کیلوگرم بود.

اصلا هیچ ایده ای در مورد تیپ های بدنی نداشتم و کارهایی که باید مبتدی ها انجام بدهند را می کردم.همیشه
فکرمیکردم که بیشتر بهتر است.پس طبق گفته های بدنسازان حرفه ای برنامه تنظیم کرده و تمرین می کردم و
در نتیجه پس از 6 ماه وزنم فقط 2 کیلوگرم افزایش یافته بود.
پس از مطالعه مقاله در مورد تیپ بدنی زبان بدنم را فهمیده و درباره متابولیسم و نحوه افزایش وزن بدنم
اطلاعات زیادی کسب کردم. اکتومورف بودن یعنی روی کالری دریافتی، میزان استراحت و حداقل رساندن
هوازی تمرکز کرد
. درست پس از این مدت بدنم شروع به افزایش وزن و عضله سازی کرد.

انواع تیپ بدنی : اکتومورف

یک اکتومورف معمولا فرد لاغری است که ساختار بدنی سبک با مفاصل کوچک و عضلات ضعیفی دارد.معمولا اکتومورف ها اندام دراز و نازکی با عضلات رشته ای دارند. شانه های نازک و عرض کم.

پس این بسیار مهم است که تیپ بدنی خود را بشناسیم. تیپ های بدنی مختلف متد تمرین و تغذیه مختلفی نیز دارند.
در لیست زیر 3 نوع تیپ بدنی مردانه :
اکتومورف-مزومورف-اندومورف به همراه مشخصاتشان برای شما بیان می کنم.

صفات عمومی اکتومورف ها:

  • بدن و ساختار استخوانی ضعیف
  • افزایش وزن به سختی
  • سینه صاف
  • شانه های کوچک
  • لاغر
  • حجم عضلانی بدون چربی
  • متابولیسم سریع
اکتومورف

وزن اکتومورف به سختی بالا می رود. متالوبولیسم سریع در آن ها باعث سوزاندن سریع کالری ها می شود. اکتو ها برای افزایش وزن به کالری زیادی نیاز دارند.تمرینات باید کوتاه و فشار تمرینات باید بر روی عضلات اصلی و بزرگ باشد.مکمل ها کاملا توصیه می شود. اکتو ها برای جلوگیری از فرو ساخت عضلات در شب باید قبل از خواب یک وعده غذایی حتما بخورند. به طور کلی اکتومورف ها به راحتی می توانند چربی سوزی کنند و این نیز دست یابی به حجم خشک را برای آن ها آسان تر می کند.

انواع تیپ بدنی : مزومورف

یک مزومورف ساختار استخوانی بزرگی دارد، عضلات بزرگ و فیزیک ورزشکاری طبیعی. مزومورف بهترین تیپ بدنی برای بدنسازی است.افزایش و کاهش وزن برای مزو ها بسیار آسان است. به طور طبیعی قوی هستند و بنیاد خوبی برای عضله سازی دارند.

صفات عمومی مزومورف ها: 

  • ورزشی
  • عموما بدن قوی دارند
  • عضلات بهینه
  • بدن مربع مانند
  • قوی
  • عضله سازی آسان
  • افزایش وزن راحت تر نسبت به اکتومورف ها
مزومورف

از انواع تیپ بدنی ، مزومورف ها بهترین پاسخ را به تمرینات با وزنه می دهد. افزایش وزن و عضله سازی در آنها بسیار سریع دیده می شود به خصوص در تازه کار ها. افزایش سریع چربی نسبت به اکتومورف ها نیز نقطه ضعف مزومورف نسبته به اکتومورف هاست.این یعنی مزومورف ها کالری دریافتی خود را باید کنترل کنند.معمولا تمرینات با وزنه و تمرینات هوازی ترکیب خوبی برای این دسته است.

انواع تیپ بدنی : اندومورف

از انواع تیپ بدنی اندمورف تو پر بوده و عموما بافت عضلانیشان نرم است. اندومورف ها به آسانی چربی جذب می کنند. اندو ها معمولا ساختاری کوتاه با دست و پاهای ضخیم دارند. عضلات قوی مخصوصا در بالای پاها.

اندومورف ها طبیعتا در تمرینات پایین تنه به خصوص اسکات بسیار قوی هستند.

صفات عمومی اندومورف ها:

  • بدنی نرم و مدور گونه
  • جذب چربی و عضله سازی سریع
  • معمولا کوتاه قد هستند
  • ساختار کلفت
  • فیزیک مدور گونه
  • چربی سوزی سخت
  • متابولیسم کند
  • عضلات به سختی آشکار می شوند
اندومورف

اندومورف ها در بدنسازی به آسانی می توانند وزن خود را افزایش دهند ولی متاسفانه بخش زیادی از این وزن
چربی است نه عضله.اندومورف ها برای حداقل رساندن چربی به دست آمده باید تمرینات هوازی را به اندازه
تمرینات با وزنه انجام دهند. معمولا تا زمانی که فرد در رژیم غذایی خود پروتئین کافی داشته باشد مکمل دیگری
نیاز ندارد.

انواع تیپ بدنی

ترکیب تیپ های بدنی

درواقع اکثر افراد ترکیبی از دو تیپ بدنی را دارند. این ترکیب های تیپ بدنی می تواند به صورت اکتومورف و
مزومورف یا مزومورف و اندومورف باشد. پیدا کردن یک مزومورف طبیعی که مانند اندومورف افزایش وزن
دارد اصلا غیر عادی نیست.

پس شما چه نوع تیپ بدنی دارید؟

بر اساس اطلاعات بالا هم اکنون شما نیز می توانید تیپ بدنی خود را تشخیص دهید. و ممکن است رژیم غذایی
و تمرینات خود را بر اساس تیپ بدنی خود تنظیم نمایید.

نقطه نهایی که می خواهم با شما در میان بگزارم این است که مهم نیست چه نوع بدنی داشته باشید، شما می توانید
فیزیک و بدنی عضله شده و تفکیک شده بزرگی داشته باشید.حتی لاغر ترین افرا نیز می توانند حجم بدن خود را
افزایش دهند.بله، شاید سخت باشد ولی اگر شما مایل به انجام کار سخت باشید این کار شدنی است.من لاغر ترین
ساختار بدنی طبیعی را داشته ام و الان که این مقاله را می نویسم تقریبا 30 کیلوگرم توده عضلانی دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا