GYMEXTREME
بدنسازی - فیتنس

وزنه آزاد بهتر است یا دستگاه بدنسازی ؟

0 ۱۴۹

وزنه آزاد بهتر است یا دستگاه بدنسازی ؟

وزنه آزاد بهتر است یا دستگاه بدنسازی ؟ در باشگاه های بدنسازی افراد همواره با این انتخاب سخت مواجه می گردند:

آیا یکی از متد ها برتر از دیگری است ؟

پاسخ به این سوال همانند صد ها سوال بی پاسخ بدنسازی و فیتنس، یک بله یا خیر ساده نیست. هر
کدام از این متد ها در ساخت عضله و استقامت عضلانی موثر می باشند در حالی که مضایا و
معایب خود را نیز دارند.

برای داشتن یک برنامه تمرینی کامل باید بتوان حرکات را با وزنه آزاد و دستگاه های بدنسازی
به طور صحیح ترکیب کرد و تفاوت هر دو این دسته را دانست.

البته به عنوان یک مربی باید در نظر داشت که با تمرین با وزنه ورزشکار از مزایای ذیل بهره مند می گردند:

  • بهبود قدرت عضلانی
  • کاهش آسیب ها
  • افزایش تراکم استخوانی
  • بهبود ترکیب بندی بدن
  • چربی سوزی سریع
  • نگه داشتن آسان وزنه ها

پس بنابراین هنگام طراحی یک برنامه تمرینی دقت به علایق خود یا مشتریتان خوب است ولی مهم این است که چه متدی برای رسیدن به هدف، قابلیت ها و محدودیت ها مناسب است.

مقایسه وزنه آزاد و دستگاه بدنسازی

وزنه های آزاد قهرمانان مخفی باشگاه های بدسازی هستند. دستگاه های بدنسازی نیز سوپر مدل های بزرگ و درخشان باشگاه هستند به طوریکه می توانند باعث نادیده گرفتن دمبل ها و هالتر های باشگاه گردند. ولی دلایل شگفت انگیز بسیاری هستند که باعث جلب توجه به وزنه های آزاد و نشان برتری این متد نسبت به دستگاه ها بیان کرد.

از طرفی دیگر دستگاه های بدنسازی نیز دلایل محکم و قاطعی برای استفاده از خود دارند مخصوصا گاها چاره دیگری جز استفاده از دستگاه ها وجود ندارد.

بسیار مهم است که یک وزنه های آزاد و دستگاه های بدنسازی در یک قضاوت بی طرف و عادلانه مقایسه گردند. زیرا تنها در این صورت می توان تصمیم گرفت که کدام یک برای دست یابی به اهداف مناسب است.

وزنه آزاد

فواید وزنه آزاد

برخی از افراد هالتر ها و دمبل ها را سبک قدیمی بدنسازی می شناسند. ولی اگر شما نیز از آن دسته افراد هستید که همواره دستگاههای بدنسازی را به وزنه های آزاد ترجیح می دهید بهتر است به فواید این متد نگاهی بیاندازید:

  • وزنه های آزاد ارزان تر بود و فضای زیادی را در بر نمی گیرند.
  • تقریبا همه کاره بوده و می توان در هر حرکتی از آنها استفاده کرد.
  • نقش زیادی نسبت به دستگاه ها در تامین قدرت دارند.
  • تمرین با وزنه های آزاد یکی از موثر ترین راه ها برای رسیدن به اهداف برنسازی و فیتنس می باشد.
  • وزنه آزاد عضلات کمکی زیادی را در بر می گیرد.

معایب وزنه آزاد

برخی از افراد هالتر ها و دمبل ها را سبک قدیمی بدنسازی می شناسند. ولی اگر شما نیز از آن دسته افراد هستید که همواره دستگاههای بدنسازی را به وزنه های آزاد ترجیح می دهید بهتر است به فواید این متد نگاهی بیاندازید:

  • تغییر وزنه های هالتر و دمبل ممکن است زمان بر باشد و خراب یا سر خوردن وزنه ها ممکن است خطرناک باشد
  • استفاده از وزنه های آزاد نیاز به فضای خالی زیادی دارد و احتمال خطر در صورت نبود فضای کافی یا افراد زیاد وجود دارد.
  • تقریبا ایزوله سازی و جدا سازی عضلات با تمرینات وزنه آزاد ممکن نیست.

فواید دستگاه های بدنسازی

دستگاه های بدنسازی نیز بسیار مفید هستند مخصوصا زمانی آموزش یک فرد مبتدی دستگاه کمک بسیاری می کنند. نه تنها یادگیری حرکات با دستگاه آسان می باشد بلکه دستگاه ها بهترین راه حل برای آماده سازی افراد مبتدی به استفاده از حرکات وزنه آزاد و سخت و خطرناک است.

  • بعضی از دستگاه ها در ایزوله و جداسازی (کات کردن) عضلات یا گروه عضلانی بسیار موثر هستند.
  • دستگاه های بدنسازی نقش موثری در فضای باشگاه های شلوغ دارند.
  • تمرین با دستگاه ها سریع تر صورت می گیرد زیرا تغییر وزنه بسیار آسان و سریع است.
  • امنیت دستگاه های بدنسازی بالاست و این برای افراد مبتدی امر بسیار مهمی است.

معایب دستگاه های بدنسازی

دستگاه های بدنسازی بخاطر زرق و برق و آسان بودنشان افراد زیادی را به خود جذب می کنند و این خود باعث ی شود این افراد از مهم ترین بخش تمرین را از دست بدهند.

  • حرکتی که با دستگاه بدنسازی انجام می گیرد هانند حرکات وزنه آزاد طبیعی نیست زیرا حرکات کاربردی تر نمی باشد.
  • استفاده از عضلات کمکی و تثبیت کننده تقریبا غیر ممکن است.
  • افراد با قد کوتاه یا بلند در استفاده از دستگاه های بدنسازی دچار مشکل می شوند.
  • دامنه حرکات تکراری دستگاه ها باعث بروز آسیب هایی می گردد که از تکرار های مفرط ناشی است.
  • اکثر دستگاه ها تخصصی هستند یعنی برای یک تمرین کامل نیاز به چندین دستگاه است.
  • قیمت دستگاه ها بسیار بالاتر است.
  • فواید و کیفیت یک تمرین با دستگاه ها ممکن است برای تازه کار ها گمراه کننده باشد.

نتیجه : وزنه آزاد بهتر است یا دستگاه بدنسازی

همانطور که می بینید پاسخ به این سوال تقریبا غیر ممکن است. هر دو این دسته وزنه آزاد و دستگاه بدنسازی هر کدام فواید و معایب خود را دارد.
شاید فواید وزنه ها آزاد بیشتر از دستگاه های بدنسازی باشد ولی ین به این معنی نیست که نباید با دستگاه های بدنسازی تمرین کنیم.

در آخر اگر شما یک مربی هستید باید با استفاده از دانش و تجربی خود باید بدانید که استفاده از کدام یک در دستیابی ورزشکار به اهدافش موثر خواهد بود. برای یک ورزشکار قدرتی معمولی تمرین با دمبل انتخاب خوبی است. ولی اگر ورزشکاری به دنبال تفکیک عضلانی باشد بهتر است با دستگاه های بدنسازی تمرین کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

///بنر یکتا///همسان یکتا//// مدیاد