GYMEXTREME
بدنسازی - فیتنس

پرسش و پاسخ سوالات بدنسازی

35 1,039

پرسش و پاسخ سوالات بدنسازی

هر ورزشی دانش خود را دارد و دانستن این دانش ها باعث پیشرفت زیاد و نتیجه یابی بهتری خواهد شد. بدنسازی و پرورش اندام یکی از ورزش های پیچیده بوده و مطمئنا نیازمند دانش و آگاهی زیادی می باشد.
ما روزانه ده ها سوال در مورد بدنسازی از بازدید کنندگان دیافت میکنیم. این سوالات در درجه اول نگرانی های عمومی در تمرینات با وزنه، تکنیک های تمرینی و برنامه های تمرینی است. ما اکثر این سوالات رایج را برایتان گردآوری کرده و در ادامه در اختیار شما قرار می دهیم.

از این پس سوالات خود را از قسمت نظرات همین پست می توانید مطرح کنید .
ما در اسرع وقت به سوالاتتان پاسخ خواهیم داد.

لطفا قبل از ارسال هر گونه سوال، سوال خود را در سایت جستجو نمایید.
از ارسال سوالات درباره استرویید های و داروهای ممنوعه جلو گیری نمایید.

انواع سوالات بدنسازی رایج

فرق حرکات ترکیبی و ایزوله ای (تک مفصل) چیست؟

حرکات ترکیبی چندین عضله را به طور همزمان تحت فشار قرار داده و تمرین می دهد(مانند: اسکات-ددلیفت-پرس سینه). حرکات ایزوله یک عضله یا یک گروه عضلانی را تمرین می دهد.(مانند: جلو بازو هالتر-جلوران-پشت بازو سیم کش)

چند ست و تکرار برای هر حرکت بهتر است؟

هیچ جواب کاملی برای این وال وجود دارد.افراد مختلف و عضلت مختلف به ست ها تکرار های مختلف جواب می دهد. ما باید تجربه کسب کنیم که کدام یک برایمان بهتر است؟ ولی اساسا ست ها و تکرار ها به سه دسه زیر تقسیم می گردد:

  • افزاش قدرت: ۳ الی ۵ ست با۴ الی ۶ تکرار
  • عضله سازی: ۳ الی ۴ ست با ۸ الی ۱۰ تکرار
  • افزایش استقامت: ۴ الی ۵ ست با ۱۲ الی ۱۵ تکرار

مابین ست ها چقدر باید استراحت کرد؟

بستگی به اهداف و نوع حرکتی که اجرا می کنیم متفاوت است. ولی مقدار زمانی استراحت باید همواره ثابت باشد. به طور کلی:

  • ۹۰-۱۲۰ ثانیه برای حرکات سنگین و ترکیبی
  • ۶۰-۹۰ ثانیه برای حرکات ایزوله و متوسط
  • ۳۰-۶۰ ثانیه برای حرکات و وزنه های سبک

من به طور منظم تمرین میکنم و قوی تر هم میشم ولی عضلاتم بزرگتر نمیشه چرا ؟

تغذیه خود را افزایش دهید.

چگونه عضلات شکم را نمایان کنم؟

برای دیدن عضلات شکم باید چربی بدن را کاهش دهید. تکرارهای بیشمار شکم به شما کمک نخواهند کد. شما باید چربیتان را با رژیم صحیح کاهش دهید.

تمرین زدگی چیست؟

اگر زیاد و با فشار بالایی تمرین می کنید و زمان کافی برای ریکاوری بدنتان کنار نمی گزارید، وارد مرحله ای به ام تمرین زدگی خواهید شد. شما از بدن خود بیش از حد کار گرفته اید و باید وقفه ای برای بازیابی بدنتان در نظر بگیرید. علائم تمرین زدگی : عقب افتادن پیشرفت بدن، از دست رفتن انگیزه برای تمرین، بیماری و خستگی.

اگر هر روز دراز نشست و حرکات شکم انجام دهم سیکس پک های من دیده خواهند شد ؟

نه. انجام حرکات شکم به تنهایی باعث دستیابی به سیکس پک نمی شود. ممکن است شما همین الان هم سیکس پک داشته باشید ولی آن ها با چربی ها احاطه شده اند و قایل مشاهده نیستند.

آیا خانم ها با شروع به بدنسازی دارای عضلات بزرگ و مردانه خواهند شد ؟

نه. بانوان هورمون رشد کافی (تستسترون) برای دستیابی به عضلات بزرگ و حجیم را ندارند.

آیا عرق کردن به معنی چربی سوزی است؟

خیر، عرق کردن سیستم خنک کننده طبیعی بدن برای پایین آوردن دما است.

35 نظرات
  1. S.p می گوید

    بسیار عالی و کاربردی ممنون از کارهای که برای این سایت انجام داده اید

  2. ...ali.. می گوید

    با سلام ممنونم از سایت خوبتون ببخشید من پسری ۱۶ ساله هستم میخاستم بدنسازی ثبت نام کنم نظرتون چیه و من چیکار کنم

    1. aagymext
      aagymext می گوید

      تا سن ۱۹ سالگی بدن در حال رشد می باشد و توصیه نمیکنم این روند طبیعی رشد بدنتون رو صرف تمرین با وزنه بکنید توصیه میکنم اگر می تونید تا سن ۱۹ سالگی در خاه بدن خودتون را با شنا و بارفیکس تقویت کنید تا در سن ۱۹ سالگی آماده تر این ورزش را شروع کنید. یا اگر وقعا مایل به انجام این ورزش هستید از برنامه های تمرینی مخصوص نوجوانان استفاده کنید.موفق باشید

  3. Hamid60
    Hamid60 می گوید

    سلام بهترین قرص چربی سوز چی پیشنهاد میکنید؟

    1. aagymext
      aagymext می گوید

      سلام cla

  4. احمد می گوید

    با سلام خدمت شما
    سوال داشتم در مورد تغذیه بعد از تمرین
    اینکه باید بلافاصله بعد از تمرین پروتئین زود جذب به بدن رساند ایا بودن مکمل و با غذای طبیعی هم میتوان اینکار را کرد البته با توجه به اینکه مدت زمان لازم برای جذب پروتئین در غذای طبیعی حداقل ۲تا۳ زمان لازم دارد. ممنون از سایت خوبتون

    1. aagymext
      aagymext می گوید

      اگر منظورتون اینه که بجای مکمل زود جذب از غذا استفاده کنید و پروتیین رو از غذا جذب کنید این رو هم در نظر داشته باشید بدنتان در حال تغذیه ای که قبل تمرین داشته اید هست و مشکلی نیست .

  5. علیرضا می گوید

    من به خاطر شغلم باید مدام در حالت نشستن قرار بگیرم و به همین دلیل باسن و ران تقریبا بزرگی دارم
    چکار کنم تا دوباره کوچک شوند؟

    1. aagymext
      aagymext می گوید

      بهترین راه برای لاغری پا دوی استقامت می باشد.

  6. کوروش می گوید

    سلام خسته نباشید سایت خوبی دارید…خواستم بپرسم که چطور میشه همزمان بدنسازی کرد و حجم بگیریم و هم بوکس تمرین کنی (نه خیلی پر فشار)..ممنون میشم راهنمایی کنید..درمورد تغذیه هم اگر میشه راهنمایی کنید

    1. aagymext
      aagymext می گوید

      از فاکتور های اصلی که باید در نظر گرفت کالری و ریکاوری مورد نیاز بدن هست. تامین کالری مورد نیاز هر دو ورزش در یک روز کار مشکلی می باشد، تامین این کالری با مواد غذایی سالم دشوارتر. بعد از تامین کالری بحث ریکاوری عضلات بدن هست که بعد از تمرین باید استراحت داده شوند تا ترمیم شوند. با در نظر گرفتن این دو مساله توصیه می کنم هر روز فقط یک ورزش انجام دهید. اگر این امکان نبود فاصله هر دو ورزش را تا جایی که می توانید در یک روز افزایش دهید. برای مثال صبح زود ورزش بدنسازی عصر بوکس. البته باز هم توصیه می کنم در هر روز فقط یک ورزش انجام دهید.
      در مورد تغذیه نیز هر نوع تیپ بدنی برنامه تغذیه ای خودش را دارد. مشخصات خودتون را لطف بقرمایید.

  7. محسن می گوید

    سلام
    من بیست سالمه و ۵۷ کیلوگرم وزن دارم
    به نظرتون در کنار باشگاه به ترتیب چه مکمل هایی باید مصرف کنم؟؟

    1. aagymext
      aagymext می گوید

      برای افزایش وزن و حجم توصیه میکنم گینر و کراتین مصرف بکنید.

  8. Erfan می گوید

    سلام
    ببخشید من یک برنامه سوپرست فقط برای جلو بازو وپشت بازو پیدا کردم
    میخواستم بدونم چطوری میتونم اونو همراه با برنامه خودم بزنم؟

    1. aagymext
      aagymext می گوید

      دوست عزیز بهتره از یه مربی کمک بگیرید تا این روز تمرینی را با اصول در برنامتون اضافه کنه تا عضلات با هم تداخل پیدا نکنن

  9. mahdi می گوید

    سلام
    میخواستم بدونم که آیا برای داشتن یه بدن خوب و معمولی حتما نیازی به بدنسازی هست؟ من ۱۸۲ قدمه با وزن ۶۰. بعگه تازگی شروع کردم به اصلاح تغذیه ام.حالا نمیدونم بدنسازی رو شروع کنم یا تو همین خونه با شنا و بارفیکس به یه بدن خوب میرسم. البته دو جفت دمبل هم دارم . پیشنهاد شما چیه.

    1. aagymext
      aagymext می گوید

      تفاوت اصلی باشگاه و خانه در این است : ۱- در باشگاه تمامی عضلات را می توان تمرین داد ولی در خانه فقط برخی از عضلات تمرین دیده و رشد دارند و این یعنی بدنی بدون تعادل
      ۲- در باشگاه امکان تغییر حرکت و افزایش وزنه وجود دارد و این خود باعث رشد عضلانی بیشتری می گردد. ولی در خانه عضلات تا حدی که بدن ناتوانی دارد رشد خواهند کرد و از آنجایی که حرکات محدود بوده و امکان اضافه کردن وزنه نیز نیست به مرور بدن به این حرکات عادت کرده و فقط استقامت بدن بالا خواهد رفت .رشد عضلانی نخواهد بود.
      شما با توجه به ساختار بدنی مورد علاقه خود می توانید باشگاه یا تمرین در خانه را انتخاب کنید.

  10. mehdi می گوید

    یه سوال داشتم.
    آیا با شنا سوئدی هر روز میشه عضله ساخت یا بدتر لاغر میکنه؟

    1. aagymext
      aagymext می گوید

      لاغری بیشتر مربوط به تغذیه و هوازی می باشد عضله سازی هم تا زمانی که بدنتون عادت نکرده ادامه داره بعد از انکه بدنتون عادت کردن فقط استقامتتون بالا خواهد رفت

  11. mehdi می گوید

    و اینکه اگه یه فرد لاغر و اکتومورف بیشتر از حد همیشگیش غذا بخوره این غذا به عضله تبدیل میشه یا چربی
    مرسی

    1. aagymext
      aagymext می گوید

      عذاتون رو زیاد بکنید و نه بیش از حد چون اضافی آن را بدن دفع خواهد کرد و جذب بدنتون نخواهد شد بهتر است تعداد وعده های غذایی را افزایش بدین

  12. Mamrez می گوید

    سلام

    من ۱۶ سالمه و خیلی لاغرم میخاستم ببینم کدوم مکمل برای افزایش وزن مناسبه گینر یا کربو؟
    و اینکه چطوری وزن اضافه کنم

    1. aagymext
      aagymext می گوید

      در مقایسه هر دو گینر مناسب تر است. با افزایش وعده های غذایی شروع به افزایش وزن بکنید.

  13. رامین فدایی می گوید

    سلام
    من نزدیک دوساله حرفه ای بدنسازی کار میکنم تازگیا به ورزش بوکسم میرم یعنی روزای زوج بوکس وفرد بدنسازی ایا این ورزش(بوکس)عضلاتم رو نمیسوزونه؟یاحجمم رو کاهش نمیده؟

    1. aagymext
      aagymext می گوید

      با کنترل کالری دریافتی بدنتون عضله سوزی نخواهید داشت ولی عضلاتتان زمان کافی برای ریکاوری پیدا نمیکنن و احتمال تمرین زدگی هست ولی به مرور بدنتون به این شرایط عادت خواهد کرد

  14. مرتضی می گوید

    سلام و عرض ادب خدمت شما ، من مرتضی هستم با قد ۱.۷۷ متر و وزنی حدود ۵۸ کیلوگرم.. به زیر بدنی بین تیپ اکتومورف و مزومورف دارم تقریبا با BMI 18.5 .بدن لاغری دارم(نه خیلی لاغر ) من به زیرشاخه بادی بیلدینگ علاقه زیادی دارم میتونم تو این زیرشاخه موفق باشم؟

    1. aagymext
      aagymext می گوید

      کاری نیست که نشه انجام داد. به سادگی با تحقیق در گوگل میتوانید افرادی را با شرایط خودتان پیدا کنید که الان در این رشته موفق هستند

  15. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید مصرف مکمل های بعد تمرین مثل گینر کراتین ترکیبی گلوتامین و bcaa زمانبندیش باید چجوری باشه

    1. aagymext
      aagymext می گوید

      هر محصول و برند نحوه مصرف خاص خودش رو داره . و این نکات روی برند نوشته شده است . اینکه مربی تاکید بکنه که bcaa حتما باید بعد تمرین باشه یا قبل تمرین کاملا اشتباه است. توصیه میکنم از طریق گفتگوی انلاین نام برند ها رو ذکر کنید تا ما با مطالعه بهترین زمان مصرف را برایتان ارسال کنیم.

  16. Armin می گوید

    سلام
    بعد از چند هفته تمرین بدنسازی باید ۱ هفته استراحت بدیم.؟
    ایا اصلا نیاز هست؟

    1. aagymext
      aagymext می گوید

      بعد از دو یا سه ماه- شدیدا توصیه می شود فقط با یک بار امتحان خواهید دید تمرین زدگی استرس کاهش یافته و شادابی و قدرت عضلانی و رشد بالایی را متوجه خواهید شد

  17. محمدامین می گوید

    سلام
    من کاراته کار هستم و سرعت بدن به شدت برام اهمیت داره و از طرفی فیزیک بدنیه لاغری دارم اما نه خیلی لاغر…حالا میخواستم روی زیبایی بدنم هم کار کنم یعنی بدنی تقریبا حجیم و عضلانی و عضلات سفت…
    همچنین زیبایی بازوان و خط سینه و شکم و.. هم مهمه..
    ۲ماه دیگه مسابقات کشوری دارم..
    میخواستم بدونم چه برنامه مناسبی میتونم داشته باشم که نتیجه مطلوب رو توی بازه زمانی کم بگیرم بدون عضله سوزی و لاغر شدن..
    همچنین من یک روز درمیون تمرین رزمی دارم.

    1. aagymext
      aagymext می گوید

      برنامه بدنسازی شما رو باید مربی خود شما ارائه بده. چرا که بیش از من و شما ایشون می دونن که چه عضلاتی در شما نیاز به تقویت دارد و چه عضلاتی ندارد

  18. منصور57 می گوید

    سلام من از ۲۵سالگی شروع به بدنسازی کردم و نیمه حرفه ای رهاش کردم اکنون ۴۰ سالم شده ایا عضلات رشد میکنند؟

    1. aagymext
      aagymext می گوید

      سلام و درود
      بدن همواره در حال رشد می باشد این میزان رشد در رده های کودکی-جوانی و پیری متفاوت است با این حال بله شما رشد عضلانی خواهید داشت. اگر دقت کنید اکثر بدنسازان حرفه ای در همین رنج سنی قرار دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.